Sabrina P. Ramet

The Milosevi¢ Regime and the
Crisis in Serbia

The Leonard Davis Institute
Davis Occasional Papers
No. 84




Davis Occasional Papers, No. 84, November 2000

The Leonard Davis Institute for International Relations
The Hebrew University of Jerusalem

Israel

The opinions expressed herein do not necessarily reflect those of the Leonard
Davis Institute.

Sabrina P. Ramet is professor of international studies at the University of
Washington.



TABLE OF CONTENTS

Introduction

Milosevi¢’s War against Serbian Society
Chaos and Gangland Killings in Belgrade
Chaos and Violence in the Peripheries
The Sources of Instability

New Dangers

End of an Era

11

17

26

34

40






When you translate from the language of communism into the
language of democracy, you need to change both the vocabulary and
the grammar. 1t is a very difficult and complicated task. However, if
you want to translate from the language of communism into the
language of nationalism, all you need to change is the vocabulary. The
grammar remains the same. The type of mental structures that the
new system builds up [is] based on the foundations that already
existed under communism. It is us versus them, it is inclusion versus
exclusion, and violence as a legitimate way of achieving previously
ideological, and now national, goals.

Konstanty Gebert (Polish journalist)!

INTRODUCTION

To understand the nature of the MiloSevi¢ regime and the roots of the
Serbian crisis, one must return to the origins of the regime in 1987. Slobodan
Milosevi¢ did not come to power through either popular election or normal
party procedures: he seized power through an internal party coup,
embracing the waxing anti-Albanian and anti-Muslim phobias that were
then spreading among rural Serbs in particular as the core of his ideology.
The Milosevic regime built its ideological foundations on hatred, rapidly
expanding that hatred to include also Croats, Hungarians (in the
Vojvodina), Germans, Austrians, the Vatican, and, of course, the United
States—and expanded its power through a series of unconstitutional and
illegal measures. These included the mobilization of protesters to destabilize
and topple the elected governments in Novi Sad, Titograd (Podgorica), and
Pristina (the capitals, respectively, of Vojvodina, Montenegro, and Kosovo),
the arrest of Kosovar Albanians who had signed a petition supporting the
1974 SFRY (Socialist Federated Republic of Yugoslavia) constitution, the
installation by Belgrade of Momir Bulatovi¢ and Rahman Morina (in 1989)

1  Quoted in Mark Thompson, Forging War: The Media in Serbia, Croatia, Bosnia and
Herzegovina, rev. and expanded ed. (Luton, U.K.: University of Luton Press, 1999), p.
293.



2 Sabrina P. Ramet

as the party chiefs in Montenegro and Kosovo, respectively, the amend-
ments to the Serbian constitution adopted in 1989 (which bypassed the
federal constitution), the suppression of the provincial autonomy of Kosovo
and Vojvodina in March 1989, the subsequent suppression of the provincial
assembly in Kosovo, the use of official channels to declare a boycott of
Slovenian goods (in December 1989), the Serbian bank swindle of December
1990, the holding of local Serbian referenda in Croatia in summer 1990
without the approval of Croatian authorities, the unilateral establishment of
Serb autonomous regions in Croatia and Bosnia from August 1990 to April
1991, and the establishment and arming of Serb militias in Croatia
beginning in summer 1990. And this is only a partial list of unconstitutional
and illegal measures taken by Serb authorities from 1988 to 1991.% That
said, it is clear that the MiloseviC regime was illegitimate both objectively (in
terms of its political system, economic system, and general disregard for
human rights) and contextually (in terms of its failure to comply with the
laws of the land). It was no coincidence that among his few close allies
MiloSevi¢ could count Iraq’s Saddam Hussein, who at one point promised
to send troops to Serbia to shore up MiloSevi¢’s regime in the event of any
future conflict with NATO.?

A January 2000 poll found that 56 percent of Serbs were fed up with
Milosevi¢.* By mid-April, the proportion of discontents had risen to 71
percent.’ In fact, Miloevié might have been toppled a good deal earlier but

2 For a more complete list, see Sabrina Petra Ramet, Balkan Babel: The Disintegration of
Yugoslavia from the Death of Tito to the War for Kosovo, 3rd ed. (Boulder, Col.:
Westview Press, 1999), pp. 69-70.

3 Agence France Presse, 6 March 2000, on Lexis-Nexis Academic Universe (hereafter,
LNAU); Beta news agency (Belgrade), 5 March 2000, in BBC Summary of World
Broadcasts, 7 March 2000, on LNAU. See also Star Tribune (Minneapolis), 12 May
2000, at www.startribune.com.

4  Vesna Bjekic, “Public Opinion in Serbia,” AIM-Press, 17 January 2000, at
www.aimpress.org/dyn/trae/archive, p. 2.

5  Agence France Presse, 13 April 2000, on LNAU.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 3

for the series of fronts he opened over the years—first in Croatia and
Bosnia, and later in Kosovo. Indeed, MiloSevi¢ may well have calculated, in
1990-1991, that he stood to gain from taking the country to war, regardless
of the outcome on the battlefield (though there is ample evidence that he
expected to have achieved all of his territorial goals by late 1993 at the
latest).

How would war serve his interests? First, in conditions of war, there is a
natural tendency for people to rally around the government; rival politicians
are forced to compete on the issue of patriotism where, by virtue of being
out of power, they are at a disadvantage. This is part of the explanation of
the fact that the most vocal opposition leaders during the 1990s (Vuk
Draskovi¢, president of the Serbian Renewal Movement; Zoran Djindjic,
president of the Democratic Party; and Vojislav Seselj, president of the
Serbian Radical Party) all had credentials as bona fide nationalists.®

Second, in conditions of war, opponents can be marginalized or attacked
as “traitors,”” and the independent press can be more easily muzzled. The
leadership is, thus, in a better position to monopolize political discourse.

And third, the war enabled MiloSevi¢ to gain disproportionate control of
the nation’s resources, dividing the nation’s wealth with family and cronies.
A 1997 report in U.S. News & World Report noted, for example, that then-
Prime Minister Mirko Marjanovié was worth about $50 million and that
many other high-ranking officials in Belgrade had grown rich through illegal

6 For discussion, see Robert Thomas, Serbia under Milosevi¢: Politics in the 1990s
(London: Hurst & Co., 1999), passim.

7 But the MiloSevi¢ regime has employed this strategy also in times of “‘peace.” For
examples, see Spomenka Lazic, “Political Commotion in Serbia,” AIM-Press, 27 May
1999, at www.aimpress.org/dyn/trae/archive, p. 1; The Independent (London), 12
February 2000, p. 17; Deutsche Presse-Agentur, 17 February 2000, on LNAU; Tanjug
(Belgrade), 14 April 2000, in BBC Summary of World Broadcasts, 17 April 2000, on
LNAU; “Opposition Has Betrayed the Serb People, Djindjic Was Raised by Ustashe
Uncle,” Politika (Belgrade), 16 April 2000, trans. into English at www.cdsp.neu.edu/
info; “Serbische Opposition als ‘Hitlerjugend’ diffamiert,” Suddeutsche Zeitung
(Munich), 6-7 May 2000, p. 6.




4 Sabrina P. Ramet

means and were, by then, heading private firms fueled with misappropriated
state funds. By 1993, the MiloSevi¢ regime had seized all foreign-currency
accounts in Serbian banks—involving about $3.8 billion in foreign
currency.® This control of the country’s wealth made the regime even
stronger. In this regard, the UN economic embargo was a complete
miscalculation because it made it far simpler for MiloSevié and his regime to
monopolize economic power, to control imports, and to pocket war profits.
By the end of 1999, some 65 percent of Serbs were officially reported to be
living below the poverty line’—with unofficial estimates ranging as high as
80 percent.

In the West, the myth was widespread until very recently that MiloSevi¢
enjoyed enormous popularity among Serbs. In fact, in elections held on 9
December 1990, Milosevic’s Socialist Party garnered only 46.1 percent of the
vote—the largest proportion won by any party, to be sure, but less than half
nonetheless. Given the electoral rules that had been adopted in Serbia,
however, this gave the Socialist Party control of 77.6 percent of the seats in
the parliament.'” In the presidential elections of December 1992, Milosevié
secured his electoral victory over challenger Milan Pani¢ only by
invalidating the registration of many voters, by orchestrating the slander
of his rival in the regime press (while denying Pani& the possibility of any
reply), and even by holding up approval of Pani&’s candidacy until close to
election day, thus ensuring that his rival had no air time until late in the
race.'! In the December 1993 parliamentary elections, the Socialist Party’s

8 U.S. News & World Report, 21 July 1997, pp. 38-39, 41.

9 I Net web site (Belgrade), 10 January 2000, in BBC Summary of World Broadcasts, 13
January 2000, on LNAU.

10 Eric D. Gordy, The Culture of Power in Serbia: Nationalism and the Destruction of
Alternatives (University Park: Pennsylvania State University Press, 1999), p. 35. See also
Vladimir Goati (ed.), Challenges of Parliamentarism: The Case of Serbia in the Early
Nineties (Belgrade: Institute of Social Science, 1995), esp. the chapters by Srecko
Mihailovic and Zoran Dj. Slavujevic.

11 See Douglas E. Schoen, “How MiloSevic Stole the Elections,” New York Times
Magazine, 14 February 1993.



The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 5

support shrank to just 36.7 percent of the vote, yielding 49.2 percent of the
parliamentary seats.!?> And subsequently, in November 1996, the Socialist
Party actually went down to defeat in local elections in Belgrade, NiS, and
several other cities, but attempted, unsuccessfully in the event, to annul the
opposition’s victories.

Milosevi¢ held onto power, however, in spite of his sagging popularity at
home, by keeping the opposition divided, by cultivating an on-again, off-
again, on-again working alliance with the neofascist Vojislav Seselj, who
eventually served as MiloseviC’s deputy prime minister,'? by constraining
cultural production to fit his nationalist, folk-heroic ethos,'* by maintaining
a sense of never-ending crisis, by waging war against the country’s
independent media, and, perhaps above all, by promulgating a culture of
hatred. Milo3evi¢ also transformed once-liberal Serbia into a police state. By
1993 there were some 25,000 police stationed in Belgrade alone, making the
Serbian capital, in Robert Thomas’s words, “‘the most heavily policed
capital in Europe.”!® Significantly, some 60 percent of Belgrade’s police
force came from outside Serbia itself—that is, largely from rural parts of
Bosnia and Croatia. That such recruits to the police force would have little
rapport with the urban intelligentsia and university students of Belgrade
goes without saying.

MILOSEVIC’S WAR AGAINST SERBIAN SOCIETY

There was a time when apologists for MiloSevi¢’s regime could point to
Vreme, Nasa borba, and other independent periodicals, and to a string of

12 Gordy, Culture of Power, p. 49.

13 Regarding Seselj, see Ognjen Pribicevic, Viast i opozicija u Srbiji (Belgrade: Radio B92
Press, 1997), pp. 54-67; Ogjnen Pribicevic, “Changing Fortunes of the Serbian Radical
Right,” in Sabrina P. Ramet (ed.), The Radical Right in Central and Eastern Europe since
1989 (University Park: Pennsylvania State University Press, 1999), pp. 193-211.

14 Details in Gordy, Culture of Power, pp. 104-205.

15 Thomas, Serbia under Milosevié, p. 161.



6 Sabrina P. Ramet

independent radio and television stations, as ‘“proof”’ that there was a
diversity of news sources in the country. But that time has passed; such
independent media as still existed during 1999-2000 were, as we shall see,
under siege. Moreover, even at the height of “press freedom” in Serbia, 69
percent of Serbs relied on television as their primary source of information,
and, in most cases, this meant state-controlled Radio-Television Serbia.!®
What this has meant in practice was shown in a July 1992 survey conducted
by the independent Institute for Political Studies in Belgrade among 1,380
respondents. Asked who had been bombarding Sarajevo from the
surrounding hills during May and June, 38.4 percent answered ‘“Muslim-
Croat forces,” 22.5 percent simply did not know, and only 20.5 percent
thought that Serb forces were responsible.!”

During the years 1987-1994, MiloSevi¢ seemed to be content to control
Radio-Television Serbia, the daily newspaper Politika, and the tabloid daily
newspaper Politika ekspres, though for a time the weekly magazine NIN and
the daily newspaper Vedernje novosti were also in his court. But beginning in
late 1994, the regime’s tolerance for dissenting views had dwindled. Already
at that time, the government assumed control of the influential daily
newspaper Borba, impelling defiant journalists on its staff to launch a new
paper of their own called Nasa borba. The independent-minded newspaper
Svetlost (published in Kragujevac) was taken over by the authorities in 1995,
while Vranjske novine and Novi Pandevac (from Pangevo) were brought
down by governmental pressure the following year. The editor of Borske
novine, Miroslav Radulovi¢, was jailed for six months in October 1995 for
having published a photo montage showing the faces of Serbian and
Montenegrin leaders atop bare male torsos. In Belgrade itself, the
independent newspapers Dnevni telegraf, Nasa borba, and Danas were
temporarily banned in spring 1998, with heavy fines imposed on Dnevni
telegraf and Glas javnosti for the publication of stories critical of the

16 According to a 1994 poll, reported in ibid., p. 65.
17 Thompson, Forging War, p. 108.



The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 7

government or its ministers. Dnevni telegraf and NaSa borba were
subsequently suppressed altogether. Among the broadcast media, the
regime’s ministers maintained a nearly total monopoly. Independent radio
stations simply did not last: Radio Pingvin, the first private, independent
radio station in Belgrade, was acquired by MiloSevi¢’s henchman, Zeljko
Raznjatovi¢, in March 1996; the independent station Radio Smederevo was
taken over by Mirjana Markovi¢’s party, JUL (Yugoslav United Left), in
June 1996; and B-92, the crown jewel of the independent stations, was taken
off the air by the authorities on two occasions—briefly at the end of 1996
and again in April 1999, in the midst of the NATO aerial campaign against
the Federal Republic of Yugoslavia (FRY).!® In March 1997, a new, more
restrictive broadcasting law was adopted in Serbia, which stipulated that
“no private radio or television station would be allowed to broadcast to an
audience of more than 25 percent of the 10.5 million population.”!® A
governmental decree making it illegal to spread ‘“anxiety, panic, and
defeatism” among the public was also put to use during 1998 so as to curb
independent-minded media.?’ Then, on 22 October 1998, a new law on the
media®! laid down certain elastic criteria under which critical voices could be
silenced, and specifically banned the broadcast of Serbian-language
programs by foreign stations including the Voice of America, the BBC,
and Radio Free Europe. In response, the Association of Independent
Electronic Media in Serbia (ANEM) issued a statement declaring that the
new law “destroys what little freedom there was and leads the country into
dictatorship and darkness.”? The law applied only in Serbia, however,
leaving Montenegro’s media significantly freer.

About this time, the MiloSevi¢ regime passed a law transferring

18 1Ibid., pp. 128-129.

19 New Europe (Athens), 16-22 March 1997, p. 32.

20 Frankfurter Rundschau, 15 October 1998, p. 5.

21 “Zakon o javnom informisanju Republike Srbije,” Politika , 22 October 1998, pp. 21-22.
22 Quoted in International Herald Tribune (Tokyo ed.), 22 October 1998, p. 5.



8 Sabrina P. Ramet

university administration to government hands. The law authorized the
government to appoint both university presidents and the deans of
colleges—a move for which the only precedent was the wartime quisling
government of General Milan Nedi¢ (1941-1945), which had functioned in
conditions of Nazi occupation.”® Under the law, Vice Premier Seselj was
named chair of the governing council of the Belgrade University law school,
where he vowed to carry out a “purge,””?* and professors in all faculties were
required to sign loyalty oaths. Among those dismissed or barred from the
classroom were four law school professors, twenty-five professors of
philology, and two professors of mathematics.”> Other professors resigned
in protest. In May 1998, when the draft law was still being discussed in
parliament, Belgrade University students gathered 35,000 signatures on a
petition to have the legislation withdrawn, and demonstrated—two
thousand strong—outside the parliament building, but to no avail.?® The
bill was passed into law on 26 May 1998.

There were also purges in 1998 in the upper echelons of the army, the
secret service, and the governing party itself. Momdilo Perisi¢ was dismissed
as chief of staff because he had expressed reservations about Milosevic’s
plans to use force to suppress Albanian restiveness in Kosovo. And on 27
October 1998, Radio Belgrade announced that Jovica Stani$i¢ had been
dismissed as chief of the State Security Service. He had served in this post

23 Beta news agency (Belgrade), 28 May 1998, in BBC Summary of World Broadcasts, 30
May 1998, on LNAU. Regarding the Nedic government, see Milan Borkovic, Milan
Nedic (Zagreb: Centar za Informacije i Publicitet, 1985); Zarko S. Jovanovic, Nova vlast
u Srbiji 1941-1945 (Belgrade: Institut za noviju istoriju Srbije, 1997). The latter
publication was specifically approved by Slobodan MiloSevi¢, who is listed in the book
as one of its prepublication reviewers!

24  Duga (Belgrade), no. 1702 (10-23 October 1998), pp. 14-15; Frankfurter Rundschau, 15
October 1998, p. 5.

25 New York Times, 1 November 1998, p. 10.

26 Beta news agency, 25 May 1998, in BBC Monitoring Europe—Political, 26 May 1998, on
LNAU; Evening News (Edinburgh) 26 May 1998, p. 16, on LNAU; Beta news agency,
26 May 1998, in BBC Summary of World Broadcasts, 28 May 1998, on LNAU.



The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 9

since 1991 and had figured, for many years, as the second most powerful
man in Serbia, after Milogevié.?’

But even as MiloSevi€ was tightening his reins on the universities and on
the press, two prominent journalists, Aleksandar Tijani¢ and Slavko
éuruvija, in an act of great courage and integrity, published an open letter
to Miloevi¢ in the independent Belgrade weekly magazine Evropljanin.
Accusing MiloSevi¢ of having suspended the constitution and stifled
freedom of the press, Tijani¢ and Curuvija continued:

e Everything that the Serbs created in this century has been thoughtlessly
squandered: state and national boundaries; the status of an ally in two
world wars; national dignity; membership in all international institutions;
the European identity of Serbs has eroded; Serbs withdrew from their
ethnic territories in Croatia and parts of Bosnia; the nation has developed
a complex of being an aggressor, genocidal, vanquished and a keeper of
the last frontiers of European Communism.

[The] merits and [the] worth of all Serbian institutions have been
destroyed in a planned manner: you have brought the university and a
local farmers’ collective to the same level, equated the Academy of Arts
and Sciences with a nursing home, you degraded the church, [the]
legislature, [the] media, parliament, and the government.

Under the cover of transition, which is nothing but a different name for
robbery, you impoverished the middle class, nurturing at the same time
the emergence of a new economic and political elite; national per capita
GNP has dropped to $1,400. ...

You have left a small circle of about 100 families which enjoy your
support and protection in charge of the state resources; officials of the
state you lead demonstrate feudal extravagance and arrogance in the

27 Jens Reuter, “Die innere Situation Serbiens 1998—Politische Sduberungen im Wind-
schaften der Kosovo-Krise,” Sidost Kuropa, vol. 48, no. 1-2 (January-February 1999),

pp.- 1, 5.



10 Sabrina P. Ramet

midst of huge misery and poverty; large companies are run by your
proxies. ...

® Your country is in decline. Serbs are dying from diseases that are curable
or do not exist elsewhere in the world; there are no medications, the
situation of the health care system is drastic, and the population uses
sedatives the way vitamins are used in the developed countries. ...

® A psychosis of permanent state of emergency has been imposed on the
society, in addition to the fear of the omnipotent police and your
henchmen, who boast that they can order executions of the people they
dislike; absolute obedience is demanded from the population; hysterical
choreographed outpourings of support are devised after every victory that
contributes to our decline.?®

Tijani¢ and Curuvija closed by listing thirteen demands, among them that
Milogevi¢ stop the persecution of the media, annul thc new university law,
initiate authentic processes of privatization, commit himself to a struggle
against organized crime, establish the independence of the judiciary,
recommend the calling of new elections, work to promote interethnic
amity, and apply for membership in the European Union and the NATO
Partnership for Peace.

As a result of the publication of this article, Evropljanin was fined
$240,000 and its property confiscated. Five months later, éuruvija was
gunned down on the streets of Belgrade in broad daylight. Only now, in the
wake of MiloSevi¢’s fall, has the murder been traced to the State Security
Service itself.

28 Aleksander Tijanic and Slavko Curuvija, “What’s Next, Milogevi¢?,” Evropljanin
(Belgrade), 19 October 1998, trans. in “Ex-Yugo Press,” at www.cdsp.neu.edu/info/
students/marko/dtelegraf/evroplj1.html, pp. 1-3.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 11

CHAOS AND GANGLAND KILLINGS IN BELGRADE

Contrary to popular wisdom, the seventy-eight-day NATO aerial campaign
against the FRY in the spring of 1999 did not strengthen MiloSevi¢. On the
contrary, it weakened him enormously, in the first place by bringing
opposition to him into the open, in the second place by stimulating a serious
mending of fences among opposition forces, and in the third place by
demonstrating, beyond any shadow of doubt, the relative isolation into
which Serbia had fallen in the MiloSevic years. The escalation of internal
repression that followed the aerial campaign was the surest sign that
MiloSevi¢ himself was aware of this reality. Given the way in which earlier
conflicts had only served to reinforce his position, however, most likely
Milogevi¢ did not expect this result.

Already in the days immediately following MiloSeviC’s negotiated
capitulation (which he, not surprisingly, trumpeted to his domestic audience
as a resounding victory), anti-MiloSevic demonstrations broke out in the
town of Catak, 150 km. south of Belgrade, where, on 29 June, some ten
thousand protesters demanded MiloSevi¢’s resignation.” Antiregime rallies
quickly spread to Novi Sad, Leskovac, and Uzlce, with some twenty
thousand demonstrating against the regime on the streets of Leskovac on 5
July.3® Street protests continued well into November.>! The army was
reported (in late June 1999) to be on the verge of mutiny,** while
Democratic Party President Zoran Dijindjic confidently predicted that

29 Dragan Todorovic, “Miting Saveza za promene u Cacaku: Topovski udar na ‘Dan
posle’,” Vreme (Belgrade), no. 443 (3 July 1999), pp. 2-3.

30 Jelena Grujic and Vojkan Ristic, “Leskovac: Protest neposlu$nog gradjana,” Dimitrije
Boarov, “Novosadska politicka usaglasavanja: Opozicija uvezbava postizanje kompro-
misa,” Misa Brkic, “Miting Saveza za promene u Uzicu”—all in Vreme, no. 444 (10
July 1999), pp. 2-5.

31 Agence France Presse, 22 November 1999, on LNAU, regarding an antiregime protest in
Belgrade attended by an estimated three thousand people.

32 Star Tribune, 28 June 1999, at www.startribune.com.




12 Sabrina P. Ramet

Milosevi¢ would fall from power within six months at the most.>* As
discontent spread, opposition leaders became emboldened, with Nebojsa
Covié, president of the Democratic Alternative, criticizing FRY President
Milosevi¢ and Serbian President Milutinovi¢ in the sharpest possible terms
in an interview published in the independent weekly Vreme.>*

Yet, as had happened so often in the past, Vuk Draskovi¢, president of
the Serbian Renewal Movement, and Zoran Djindjic, president of the
Democratic Party, found it impossible to agree either on a common slate of
demands or even on joint action. Thus they again failed to present a united
front.>> Meanwhile, about twelve thousand residents of Belgrade signed a
petition demanding that MiloSevi¢ resign, while the Alliance for Change
collected 150,000 signatures on a second petition, which charged, among
other things, that “since [MiloSevi¢] came to power he has become ten times
richer while he has made Serbia ten times poorer.”3¢

Already on 20 July 1999, Crown Prince Aleksandar Karadjordjevi¢ and
the Crown Council issued a statement, from London, accusing MiloSevi¢ of
having pursued “‘a catastrophic national and state policy,” calling on him to
resign, and suggesting that the “easiest and fairest way out of the chaos
created by the illegitimate authorities would be to restore the monarchy
embodied in the historic Karadjordjevi¢ dynasty as the guarantor of
constitutionality and democracy.”?’ Significantly, the independent Belgrade
newspaper Blic carried an interview with the crown prince on 30 July in

33 Milan Jelovac, “Milosevicu dajem najviSe Sest mjeseci” [An interview with Zoran
Djindjicl, Hrvatski obzor (Zagreb), no. 222 (10 July 1999), at www.tel.hr/hrvatski-obzor/
broj222/djindjic.html.

34 Uro$ Komlenovic, “Milo$evicu i Milutinovicu je svejedno kakva i kolika Srbija” [An
interview with Nebojsa Covic], Vreme, no. 445 (17 July 1999), pp. 12-13.

35 See Boris Kalnoky, “Serbiens Opposition bleibt zerstritten,” Die Welt (Bonn), 7 July
1999, at www.diewelt.de/daten.

36 Quoted in Philadelphia Inquirer, 14 July 1999, at www.phillynews.com/inquirer.

37 Quoted in “Royalist Body Calls for Restoration of Serbian Monarchy, Milodevié’s
Sacking,” Beta news agency, 20 July 1999, at www.royalfamily.org/press-det/

press63.htm.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 13

which the would-be heir was given the opportunity to repeat these points.3®
Across Serbia, opposition mayors and local officials talked of wanting to
topple Milosevi¢. As early as 22 July, Mom¢ilo Perisic, the former chief of
staff, publicly called for the removal of the existing leadership “by political
means” and the redirection of the society “along the path of civic and
democratic programs, and not those of hatred and violence.””*® Then, on 11
August, in a dramatic gesture of defiance and opposition, the bishops of the
Serbian Orthodox Church called for MiloSevi¢’s resignation and the
establishment of a transition government to organize free and fair
elections.*® This call was echoed in mid-October by Archbishop of Belgrade
Franc Perko of the Roman Catholic Church.*!

But Milosevi¢ had no intention of yielding to such pressures. Instead, he
reshuffled the cabinet in mid-August, bringing five members of Seselj’s
ultranationalist Radical Party into the cabinet.*” Falling back on his
standard ploy of drawing strength from people’s hatreds, MiloSevic
orchestrated a deafening tirade in the regime-controlled press against
Kosovo’s Albanians and NATO alike,** and set in motion a fresh campaign
in the press against Serbia’s gays and lesbians.*

38 “HRH Crown Prince Alexander’s Interview for °‘Blic’ (30th July 1999),” at
www.royalfamily.org/press/press-det/press-65.htm.

39 Quoted in New York Times, 23 July 1999, p. A9.

40 Neue Zircher Zeitung, 12 August 1999, at archiv.nzz.ch/books/nzzmonat/0/
1476179T.html.

41 Agence France Presse, 15 October 1999, on LNAU.

42 Neue Zircher Zeitung, 13 August 1999, at archiv.nzz.ch/books/nzzmonat/0/
27161T.html.

43  Some examples, continuing into 2000, may be found in Politika (Belgrade): “Tragicna
situacija nealbanskog stanovnistva na Kosmetu,” 24 November 1999; “Sud i tuzilaitvo
samo za Srbe,” 2 December 1999; “Muslimani traZe zaStitu od albanskog terora,” 2
December 1999; “Ivasov: NATO kriv za egzodus sa Kosmeta nealbanskog stanovnist-
va,” 4 December 1999; ““TeSke posledice divljanja albanskih ekstremista,” 4 December
1999; “Deca Zrtve agresije NATO,” 30 January 2000; “‘Kako je NATO ukinuo OUN,” 1
February 2000—all at www.politika.co.yu.

44  As noted in Svetlana SlapSak, “O biciklistima i onim drugima,” Nezavisni (Novi Sad),




14 Sabrina P. Ramet

At this point, such tactics were probably beside the point. At year’s end,
national income stood at half of what it had been in 1990, while industrial
production in 1999 was 25-40 percent lower than in 1998.*° Unemployment
in the FRY stood at 27.3 percent in 1999, up from 25.2 percent in 1998; by
republic, the unemployment rate was recorded at 26.5 percent for Serbia in
that year and 36.8 percent in Montenegro.*® Among pensioners the situation
had become especially desperate: 75 percent of Serbian pensioners were said
to live below the poverty line, 50 percent coult not afford enough bread, and
one in three had stopped buying meat altogether.*” Against this legion of
impoverished Serbs, there were, as of early 2000, about 200,000 FRY
citizens enjoying fabulous wealth.*® The damage inflicted on the economic
infrastructure by NATO in spring 1999 only deepened the sense of
desperation. A front-page headline in Vreme warned that it would take
forty years just to return to the economic levels of 1989 (and that prognosis
did not even take into account the huge inequalities of wealth which had
developed in the years since MiloSevi¢ took office).*’ Indeed, an opinion poll
conducted among 1,588 Serbian adult citizens about this time found that 54
percent thought that the system was going steadily downhill and would soon
collapse altogether, while only 4 percent thought that the system was

11 February 2000, at www.nezavisni.co.yu/327/htm/327slapsack.htm; confirmed in
Info-Prod Research Ltd., 9 January 2000, on LNAU. Combining ‘“‘enemies,” Mirjana
Markovic attacked Serbian opposition leaders in a speech in September 1999, calling
them “homosexual war defectors”—The Gazette (Montreal), 29 September 1999, p. B1,
on LNAU.

45 It was 25% lower according to official figures; 40% lower according to unofficial
figures—Die Presse (Vienna), 24 December 1999, at www.diepresse.at.

46 Deutsche Presse-Agentur (Hamburg), 5 March 2000, on LNAU.

47 Danas (Belgrade), 19 February 2000, as summarized in Deutsche Presse-Agentur, 19
February 2000, on LNAU.

48 Vladimir Milovanovic, “Ko su srpski bogata$i,” Vreme, no. 472 (22 January 2000), pp.
22-23; Vladimir Milovanovic et al., “Siromastvo hara Srbijom,” Vreme no. 473 (29
January 2000), pp. 6-7.

49  See Misa Brkic, “Steta 30 milijardi dolara” [An interview with Mladjan Dinkic], Vreme,
no. 442 (26 June 1999), pp. 14-15.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 15

functioning well.>® While rumors circulated that Miloevi¢ would seek to
save himself by starting a war against Montenegro,’! the leading opposition
parties worked hard at mending their fences and, by 10 January, were able
to report that fourteen of the fifteen opposition parties (all except PeriSic’s
small party) had come to an agreement on a united front. Speaking at a
press conference at year’s end, Zoran Djindji¢, by now a leading figure in the
Alliance for Change coalition, pledged to remove MiloSevi¢ by “demo-
cratic” means before the end of 2000.%

Meanwhile, the FRY continued to sink rapidly into chaos—both at the
center and at the periphery. Vuk Draskovi¢, leader of the opposition Serbian
Renewal Movement, was himself nearly killed in a traffic collision in
October 1999 which many (including Draskovi¢ himself 53 suspected had
been arranged from above. After that event, Belgrade witnessed a series of
gangland-style attacks, often in broad daylight. Among those shot were
Serbian warlord Zeljko “Arkan” Raznjatovi¢, age 47 (on 15 January),>*
Seselj’s bodyguard Petar Pani¢, age 33 (on 28 J anuary),” Defense Minister
Pavle Bulatovic, age 52 (on 7 February),*® underworld figure Branislav
Lainovic, age 45 (on 21 March),”’” JAT airline director Zivorad Petrovic, age
61 (on 25 April),”® businessman Zoran “Skole” Uskokovié, a friend of the
aforementioned Lainovi¢ having his own links with the underworld and

50 A further 28% said that the system had problems but was still functional, while 14% did
not have clear views—Vesna Bjekic, ““What the Citizens of Serbia Fear,” AIM-Press, 12
October 1999, at www.aimpress.org/dyn/trae/archive/data, p. 2.

51 Die Presse, 13 October 1999, at www.diepresse.at.

52 Deutsche Presse-Agentur, 27 December 1999, on LNAU; Agence France Presse, 10
January 2000, on LNAU.

53 Agence France Presse, 26 April 2000, on LNAU.

54 “Dosije Arkan,” Vreme, no. 472 (22 January 2000), pp. 11-21; “Dosije Arkan II,”
Vreme, no. 473 (29 January 2000), pp. 8-13.

55 “Politicari i telohranitelji,” ¥reme, no. 474 (5 February 2000), pp. 8-9.

56 “Dosije: Ubistvo Ministra vojnog,” Vreme, no. 475 (12 February 2000), pp. 9-17.

57 “Dugi niz ubistava,” Vreme, no. 481 (25 March 2000), pp. 17-19.

58 Agence France Presse, 26 April 2000, on LNAU; Siiddeutsche Zeitung, 27 April 2000, at
www.sueddeutsche.de.




16 Sabrina P. Ramet

possibly implicated in the murder of “Arkan” (on 27 April),” and Bosko
PeroSevic, chief of the Vojvodina branch of the Socialist Party of Serbia (on
14 May).% In addition, a car belonging to Milenko Dragojlovi¢, a Belgrade
lawyer, was riddled with bullets on 24 April, while unknown assailants
attacked Vukasin Obradovic, owner of the south Serbian newspaper
Vranjske novine, on 25 May.®! All of the foregoing died of their wounds.
Furthermore, four people were injured in the course of a shootout in
downtown Novi Sad in early February.®> Rumors quickly circulated that
Raznjatovi¢ had become estranged from MiloSevi¢, had established close
relations with opposition leader Djindji¢, had asked Montenegrin President
Milo Djukanovi¢ about the possibility of safe haven in Montenegro, and
may even have been prepared to cooperate with the War Crimes Tribunal in
gathering evidence against MiloSevic.%> There were also rumors that
MiloSevi¢ had been preparing to fire Bulatovi¢, “a modest man untainted

264

by corruption or black market activities,”®* who was not among the five

Serb leaders charged earlier by the Hague Tribunal with war crimes in
Kosovo. Interestingly enough, Bulatovic’s successor as defense minister,
Dragoljub Ojdani¢, was one of those five indicted in 1999. Belgrade
authorities variously charged Western intelligence agencies or local Otpor
(Resistance—an opposition student movement) activists with having
perpetrated these slayings.

59 Radio Montenegro, 27 April 2000, in BBC Monitoring Europe—Political, 27 April 2000,
on LNAU; Agence France Presse, 27 April 2000, on LNAU.

60 Star Tribune, 14 May 2000, at www.startribune.com; Die Presse, 15 May 2000, at
www.diepresse.at.

61 Beta news agency (25 April 2000, trans. in BBC Monitoring Furope— Political, 25 April
2000, on LNAU; Radio B2-92 web site (Belgrade), 25 May 2000, in BBC Summary of
World Broadcasts, 27 May 2000, on LNAU.

62 SRNA news agency (Bijelina), 5 February 2000, in BBC Monitoring FEurope— Political,
5 February 2000, on LNAU.

63 See Daily Telegraph (London), 18 January 2000, p. 13; Atlanta Journal-Constitution, 23
January 2000, p. 1A.

64  Washington Post, reprinted in Star Tribune, 9 February 2000, at www.startribune.com.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 17

CHAOS AND VIOLENCE IN THE PERIPHERIES

But the escalating violence was not confined to shootings in Belgrade and
Novi Sad. As the situation in Kosovo continued to spiral out of control,
with local Albanians exacting revenge on their erstwhile Serbian and Roma
neighbors,®® the violence also spread to Serbian municipalities just north of
Kosovo, where an estimated 85,000 Albanians formed 70 percent of the local
population, according to recent estimates. As Serbs fled from Kosovo,
abandoning their homes to Albanians, described by the Belgrade govern-
ment as “Albanian terrorists,”®® Albanians living in the communities of
PreSevo (Albanian: Preshev€), Bujanovac (Albanian: Bujanovc), and
Medvedja (Albanian: Medvegjé) came under pressure. Indeed, as many as
20,000 Albanians are thought to have fled these communities from March to
November 1999, taking refuge in Kosovo or in Macedonia.’” Others
resolved to stay and fight the Serbs.®® Amid reports of house searches and
physical harassment of local Albanians by police, a group of armed
Albanians attacked a police patrol in the area of the villages of Lucane and
Dobrosin.®* But not all the violence was interethnic. One of the first

65 See, e.g., the following articles in Politika: “Albanski zlikovci silovali p ubili Srpkinju,”
24 November 1999; “Novi napadi za Srbe u Vitini,” 2 December 1999; “Nedovoljna
bezbednost srpskog i nealbanskog Zvlja na Kosmetu,” 3 December 1999; ““Albanski
teroristi ubili dvojicu Srba, a jednog ranili,” 4 December 1999; “Srbi i dalje u teskoj
situaciji,” 4 December 1999; “Ubijen Srbin bivsi fudbalski sudija,” 10 January 2000;
“Albanski banditi pretukli bracni par Matic,” 10 January 2000; “Zlocini §iptarskih
terorista ne prestaju,” 10 January 2000; “Nastavljaju se napadi albanskih terorista na
Srbe,” 2 February 2000—all at www.politika.co.yu.

66 See, e.g., “Albanian Terrorists Seize Serb Homes,” 2 March 2000; “No More Serbs
in the Village of Klobukar,” 26 February 2000; “Serbs Not Allowed to Go to the
Orthodox Church,” 5 March 2000—all on Serbia-Info (Belgrade), at www.serbia-
info.com/news.

67 There were more than 100,000 Albanians living in these communities just outside
Kosovo as of March 1999, and only 85,000 as of late November. See Los Angeles Times,
30 November 1999, at www.latimes.com/news/reports/yugo/news.

68 Die Presse, 22 March 2000, at www.diepresse.at.

69 Bot Sot (Pristina), 14 April 2000, in BBC Summary of World Broadcasts, 19 April 2000,




18 Sabrina P. Ramet

Albanians in this region to lose his life after the NATO campaign had ended
was Mustafa DZzamilj, district vice-president of the Socialist Party of Serbia
in Bujanovac and director of the elementary school in the village of
Djurdjevac.” Dzamilj was a prominent Albanian loyal to the Republic of
Serbia, and was most likely gunned down by Albanian nationalists.”*
Discontent also rose dramatically in Vojvodina, in spite of MiloSevic’s
efforts to buy time by driving out local Croats and Hungarians, offering
their homes to Serbian refugees from Bosnia and the Krajina. Since 1991,
50,000 to 100,000 Hungarians have been driven from this northernmost
province of Serbia, alongside some 45,000 Croats.”® Already during the war
in Bosnia, young Hungarian men from Vojvodina were reportedly drafted
into the Yugoslav Army far beyond their proportion of the population, with
those remaining behind being subjected to daily insults and harassment,
according to a story published in the Christian Science Monitor.”> In a
dramatic example of Serb nationalist pressure, Vojislav Seselj visited the
Vojvodinan town of Hrtkovci in July 1992 and read out a list of seventeen
local (Croatian) ‘‘traitors” who were warned to leave the village
immediately. As a result of sundry forms of pressure, the ethnic composition

on LNAU; Beta news agency (Belgrade), 17 April 2000, in BBC Summary of World
Broadcasts, 19 April 2000, on LNAU.

70 Zoran Kosanovic, “Troubles in the South of Serbia,” AIM-Press, 24 February 2000, at
www.aimpress.org/dyn/trae/archive/data.

71 For further discussion of the Albanians of south Serbia, see Ulf Brunnbauer, “Die
vergessenen Albaner Serbiens. Zur Lage der ethnischen Albaner in Sidserbien
auf} erhalb des Kosovo,” in Siidost Europa, vol. 48, no. 7-8 (July-August 1999), pp.
373-388.

72 There were 50,000 Hungarians according to MTI (Budapest), 29 July 1999, in BBC
Monitoring Europe—Political, 29 July 1999, on LNAU; 100,000 Hungarians according
to MTI (13 September 1999), in BBC Monitoring Europe—Political, 14 September
1999, on LNAU; and 45,000 Croats according to Larisa Inic, “Lutanje po drzavi
pravnih iluzija,” Nezavisni, 11 February 2000, at www.nezavisni.co.yu/327/htm/
327subotica.htm, p. 2.

73 Christian Science Monitor, 9 February 1994, p. 22.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 19

of Hrtkovci changed virtually overnight, even though Vojvodina was
allegedly outside the war zone. According to Index, an independent
newspaper published in Vojvodina, the ethnic composition of Hrtkovci in
May 1992 was 70 percent Croat, 20 percent Hungarian, and 10 percent Serb;
by the end of July of that year, the population was only 2 percent Croat and
12 percent Hungarian, but 83 percent Serb, and 3 percent “other.””*
According to Hungarian Radio, many local Hungarians were dismissed
from their jobs in a “soft” version of ethnic cleansing, while the Belgrade
government drew up plans for a “third colonization” of Vojvodina by
Serbs.”®

Resistance to MiloSevi¢’s policies in Vojvodina grew, among both Serbs
and non-Serbs, with 80 percent of citizens favoring a restoration of
provincial autonomy (abolished in 1989, at the same time that Kosovo’s

autonomy was abolished).”®

The leading opposition politicians in Vojvodi-
na—Nenad Canak, president of the League of Social Democrats of
Vojvodina; JoZef Kasa, president of the League of Vojvodinan Hungarians;
Miodrag Isakov, president of the Reform Democratic Party of Vojvodina;
and Stanimir Lazi¢, president of the Political Council of the Vojvodinan
Movement—all came out in favor of a restoration of autonomy, with Canak
promoting a plan for the reorganization of Serbia into six federal units:
Vojvodina, Sumadija, southeast Serbia, Sandzak, Belgrade, and Kosovo.”’
But the longer MiloSevi¢ remained in power, the greater the support for an
independent Vojvodina—a solution which was unimaginable before the

breakup of the SFRY in 1991.78

74 Regarding Seselj, see The Independent (London), 24 August 1992, p. 8; regarding the
ethnic composition of Hrtkovci, see Christian Science Monitor, 10 September 1992, p. 1,
on LNAU.

75 The first colonization was after 1918; the second came after 1945.

76 “‘Sever kao novi region,” Vreme, no. 469 (1 January 2000), p. 24.

77 “Zahtev za samodefinisanje,” Vreme, no. 469 (1 January 2000), pp. 22-26.

78 Frankfurter Allgemeine, 12 May 1999, p. 2; Milena Putnik, “Political Scene of
Vojvodina,” AIM-Press, 20 December 1999, at www.aimpress.org/dyn/trae/archive/
data.




20 Sabrina P. Ramet

Interethnic relations also deteriorated sharply in the SandZak region (in
southwestern Serbia). As in Vojvodina, Serb nationalists created an
atmosphere of fear and terror for non-Serbs—in this case, for Muslims. A
1994 report in the Christian Science Monitor stated: “Hundreds of Muslims,
most of them impoverished and illiterate peasants, have been terrorized
and beaten in recent months during police raids on their homes....
Authorities... have also jailed and tortured more than 50 key activists of
the Party of Democratic Action (SDA).... Thousands of Muslims have fled
the region....”” In fact, from 1991 to 1997 nearly 70,000 people, mainly
Muslims, are said to have abandoned their homes and fled from the
Sandzak.?® During the years 1992-1994, Serbian paramilitary formations
were active in the Sandzak. From April 1992 to April 1994, more than fifty
Sandzak Muslims were murdered or disappeared and were presumed dead;
others were kidnapped. In the first thirteen months of the Bosnian war,
nearly one hundred Muslim-owned homes and shops in the Sandzak were
destroyed.?!

Tensions remained high in the SandZak, where human rights continued
to be violated by the authorities (according to the Bosniak National Council
of Sand?ak).®** Locals complained that in Novi Pazar, the capital of
Sandzak, 95 percent of city police were Serbs, even though 80 percent of the
city’s inhabitants are Muslims. According to Jifi Dienstbier, UN special
commissioner for human rights in the former Yugoslavia, there was a
danger that open conflict could break out in the SandZak region at any
time.®?

79 Christian Science Monitor, 11 April 1994, p. 2, on LNAU.

80 Enes Dizdarevic, “Is SandZak Disappearing?,” AIM-Press, 8 September 1997, at
www.aimpress.org/dyn/trae/archive/data, p. 1.

81  Christian Science Monitor, 11 April 1994, p- 2, on LNAU; Washington Post, 29 May
1993, p. A2, on LNAU. See also Serbian Radio (Belgrade), 20 February 1993, in BBC
Summary of World Broadcasts, 22 February 1993, on LNAU.

82  Agence France Presse, 12 November 1999, on LNAU.

83 CTK National News Wire, 5 October 1999, on LNAU.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 21

Among the Muslims themselves, there are two broad groupings: the
Bosniak National Council led by Sulejman Ugljanin, which favors regional
autonomy as a solution; and the SandZak Coalition led by Rasim Ljaji¢,
which has ruled out either autonomy or secession, seeing the solution to
local problems in the establishment of a liberal order in the FRY as a
whole.®*

Montenegro, Serbia’s partner in the FRY, also became a flash point, with
growing secessionist sentiment based not on misconceived notions of
national self-determination as such,®’ but on the desire of Montenegrins to
put as much distance between themselves and MiloSeviC as possible. Before
the NATO aerial campaign in 1999, Montenegrin separatist sentiments were
politically marginal, but this changed during the campaign when Montene-
gro declared itself “neutral” and its president Milo Djukanovic called on
NATO to depose MiloSevi¢. Significantly, the first protest of any kind in
Montenegro during the campaign came only on 21 May when 1,000-3,000
inhabitants of the town of Cetinje demonstrated against the deployment of
Yugoslav Army reinforcements in the area.®® The Montenegrin government
promised to arrest any indicted war criminals who might enter Montenegrin
territory, including MiloSevi¢,?” and issued an amnesty for Montenegrins
who had dodged the draft during the war with NATO.

84 Regarding the Bosniak National Council, see I Net web site (Belgrade), 8 August 1999,
in BBC Summary of World Broadcasts, 10 August 1999, on LNAU; Beta news agency, 6
October 1999, in BBC Summary of World Broadcasts, 8 October 1999, on LNAU.
Regarding the SandZak coalition, see SRNA news agency, 24 January 2000, in BBC
Summary of World Broadcasts, 26 January 2000, on LNAU. See also Safeta BiSevac,
“Sandzak: Beograd i svet cute,” in Helsinska povelja, Bilten Helsinskog odbora za
ljudska prava u Srbiji, vol. 4, no. 19 (August 1999), pp. 10-11.

85 See Sabrina P. Ramet, “The So-Called Right of National Self-Determination and Other
Myths,” in Human Rights Review, vol. 2, no. 1 (forthcoming).

86 One thousand according to BBC News, 22 May 1999, at news.bbc.co.uk/hi/english/
world/europe; three thousand according to Die Welt, 22 May 1999, at www.welt.de/
daten.

87 New York Times, 10 July 1999, p. Al.




22 Sabrina P. Ramet

Soon after the war ended, the Montenegrin government drew up a plan
to redefine the FRY as a confederation of two equal states, with separate
monetary systems, separate foreign ministries, and even separate defense
systems.®® The Belgrade press rushed to denounce the proposal,®® but by the
end of the summer, Montenegrin secessionism was clearly gaining
momentum.*”® In February 1999 only 21 percent of Montenegrins had
favored independence, but seven months later 43.9 percent of them favored
it (vs. 38.9 percent opposed, 9 percent having no opinion, and 8.2 percent
declaring that they would not vote in any eventual referendum on the
question).”! By late May 2000, 65 percent of Montenegrins were said to
favor independence.”?

Federal officials sent characteristically mixed signals. Vice Premier Seselj
called the Montenegrin proposal “nonsense” and promised that Serbia
would use force to suppress any move toward independence.”® Ratko
Krasmanovi€, secretary-general of the left-wing JUL party and a close
confidant of Mirjana Markovi¢, denounced the Montenegrin proposal as
“criminal and contrary to the constitution.”®® But subsequently, in a
statement which was given various interpretations, MiloSevi¢ declared that
the Montenegrins should decide their own future for themselves.

88 “Montenegrin Government Adopts Platform Redefining Relations with Serbia,”
Tanjug, 6 August 1999, at www.freeserbia.net/News.html. See also Olja Obradovic,
“Cekajuci demokratsku Srbiju,” in Helsinska povelja, vol. 4, no. 20-21 (September-
October 1999), pp. 11-12.

89 “Narod ne prihvata odvajanje Crne Gore od Srbije,” in Politika ekspres (Belgrade), 29
August 1999, p. 4.

90 Neue Ziircher Zeitung, as reprinted in Allgemeine Deutsche Zeitung fiir Rumdnien
(Bucharest), 4 September 1999, p. 3.

91 Zoran Radulovic, “Montenegrin Public Opinion at a Turning Point,” AIM-Press, 4
October 1999, at www.aimpress.org/dyn/trae/archive/data, p. 1.

92  Volksblatt (Wiirzburg), 25 May 2000, at www.volksblatt-wuerzburg.de. For back-
ground, see Zoran Radulovic, “Zivot na klackalici,” Monitor (Podgorica), no. 500, at
www.monitor.cg.yu/a_500-03.html.

93 Die Welt, 7 August 1999, at www.diewelt.de/daten.

94 Die Welt, 10 August 1999, at www.diewelt.de/daten.




The Milosevié Regime and the Crisis in Serbia 23

In fact, the Montenegrin government was doing just that. On 2
November it introduced the German DM as its official currency in a first
step toward establishing a separate Montenegrin currency,” and in early
December it made a bid to take control of the republic’s main airport at
Podgorica.”® Meanwhile, as interrepublic dialogue reached a dead end,”” a
battalion of military police loyal to federal Prime Minister Momir Bulatovi¢
(a Milosevi¢ loyalist) was formed, and MiloSevi¢’s defense authorities set up
and armed paramilitary units in Montenegro, in a pattern reminiscent of
preparations in Croatia and Bosnia a decade earlier.®® The United States
urged Podgorica to be cautious, but extended $7 million in grant aid, on top
of an earlier $8 million, in support of judicial and local government reforms
and movement toward a free-market economy.”

By early March, Serb-Montenegrin tensions seemed to be skidding
dangerously out of control as Serb authorities first imposed high “export”
fees on Montenegrin firms purchasing goods in Serbia,'® then imposed a
blockade on supplies of medicine to Montenegro,'®! and finally, imposed a
total blockade “on the import of raw materials and semi-finished goods for

95 Die Welt, 3 November 1999, at www.welt.de/daten; Montena-fax news agency
(Podgorica), 27 March 2000, in BBC Monitoring Europe—Political, 27 March 2000,
on LNAU.

96 New York Times, 9 December 1999, p. Al2; Star Tribune, 14 December 1999, at
www.startribune.com.

97 Die Presse (Vienna), 20 October 1999, at www.diepresse.at.

98 According to charges registered by Andrija PeriSic, a member of Montenegro’s ruling
Democratic Party of Socialists, as reported in the Star Tribune, 1 February 2000, at
www.startribune.com. On 20 March, Montenegrin police confiscated a cache of
explosives and guns from Aleksandar Vujovic, chairman of the Andrijevica municipal
committee of JUL (Mirjana Markovic’s party). On this, see Vijesti (Podgorica), 21
March 2000, in BBC Summary of World Broadcasts, 23 March 2000, on LNAU.

99 Regarding caution, see Agence France Presse, 5 February 2000, on LNAU; regarding $7
million, see Deutsche Presse-Agentur, 31 January 2000, on LNAU.

100 Info-Prod Research Ltd., 1 February 2000, on LNAU.

101 Agence France Presse, 8 March 2000, on LNAU; see also OONachrichten, 7 March
2000, p. 4, at wwwl.oon.at/public/dcarchiv.ht.




24 Sabrina P. Ramet

Montenegrin industry and the export of industrial products from
Montenegro.”'%? As tensions rose, U.S. General Wesley Clark, the retiring
supreme commander of NATO, warned that there was a serious threat of a
breakout of hostilities between Serbia and Montenegro.!®

Montenegrin President Djukanovi¢ was frank about his fear that
Belgrade might try to use its supporters within Montenegro to provoke
civil war in the republic, and admitted, in an interview with the Vienna daily
Der Standard, that Podgorica was already preparing for the worst.!%
Montenegrin Vice-President DragiSa Burzan was even more explicit, telling
the Croatian daily Slobodna Dalmacija that Montenegrin independence was
now “unavoidable.”!®® With the Yugoslav Army noting that it was
maintaining a “level of combat readiness” to defend FRY integrity,'%¢
Belgrade accused Podgorica of “‘escalating political conflicts.”!%”

As tensions mounted in late March, Djukanovi¢ speculated that
MiloSevi¢ had only two possible recourses to stay in power: to extend his
control over wayward Montenegro, or to cut the republic loose and content
himself to rule in rump Serbia.'® In early April, amid reports of an
increasing number of defections by Yugoslav Army officers and soldiers to
join the Montenegrin police,'” Belgrade announced that it was setting up a

102 Montena-fax news agency, 8 March 2000, in BBC Summary of World Broadcasts, 10
March 2000, on LNAU.

103 Philadelphia Inquirer, 18 February 2000, at www.phillynews.com/inquirer.

104 Der Standard (Vienna), 20 March 2000, in BBC Monitoring Europe— Political, 20
March 2000, on LNAU.,

105 Montenegrin Information Ministry web site (Podgorica), 16 March 2000, in BBC
Summary of World Broadcasts, 18 March 2000, on LNAU.

106 Montena-fax news agency, 16 March 2000, in BBC Summary of World Broadcasts, 18
March 2000, on LNAU.

107 Quoted in SRNA news agency (Bijeljina), 21 March 2000, in BBC Monitoring Europe—
Political, 21 March 2000, on LNAU.

108 Radio Montenegro (Podgorica), 28 March 2000, trans. in BBC Summary of World
Broadcasts, 30 March 2000, on LNAU; Agence France Presse, 5 April 2000, on LNAU.

109 BH Press news agency (Sarajevo), 5 April 2000, trans. in BBC Summary of World
Broadcasts, 7 April 2000, on LNAU.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 25

new military-police battalion within Montenegro.''® Meanwhile, Montene-
grin authorities tightened security in the republic, appointing three dismissed
Yugoslav Army generals to serve as counselors for security and defense.'!!

And then there was Kosovo, still a dangerous flash point despite the
37,000-strong KFOR peacekeeping force. In March, tensions in Kosovska
Mitrovica seized the headlines, but the problems extend far beyond the city
limits of that divided municipality. Before the month was out, KFOR was
confiscating arms and ammunition belonging to local Albanians.'? As the
New York Times put it in mid-month, “tens of thousands of alliance troops
and a United Nations administration have failed to prevent de facto
partitioning of Kosovo or continued ethnic bloodshed.”!!* Whether beefing
up KFOR, as some NATO members were reported to favor,!'* would
suffice to solve the underlying problem was open to question. After all, the
fundamental problem which has produced a decade of violence between
Serbs and non-Serbs was the hate-mongering, chauvinistic regime headed by
Milosevi¢. Until a legitimate government could replace it and undertake
processes of healing and reconciliation, there would always be new
problems, new emergencies, fresh crises. Meanwhile, it was probably too
late for Serb-Albanian reconciliation, at least in the short run; for their part,
Kosovar Albanian leaders Rugova and Thagi have continued to insist that
they will not be content with anything less than full independence for
Kosovo.!'

110 Agence France Presse, 8 April 2000, on LNAU.

111 UPI (1 April 2000), on LNAU. See also Die Presse, 31 March 2000, at www.diepres-
se.at.

112 SRNA news agency (Bijeljina), 21 March 2000, on LNAU.

113 New York Times, 12 March 2000, p. 1.

114 Siddeutsche Zeitung, 6-27 February 2000, p. 7.

115 Regarding Rugova, UPI (17 April 2000), on LNAU; regarding Thagi, see Die Presse, 23
May 2000, at www.diepresse.at.



26 Sabrina P. Ramet

THE SOURCES OF INSTABILITY

During the 1960s and 1970s, nationalism flared up in several republics; and
in the decade following Tito’s death in 1980, the flames of nationalism
burned again in Bosnia, Croatia, and Serbia. What all too few observers
understood at the time was that these nationalist currents drew their
strength, in the first place, from the illegitimacy of the communist one-party
system, even if its federal structure gradually resulted in the system
functioning more like a confederal union of six one-party systems. As an
illegitimate political formation, the Yugoslav communist system ultimately
relied on force to maintain itself.

If postsocialist Yugoslavia was to have any hope of a smooth transition,
it was critical that it develop legitimate institutions, whether jointly or
separately in the respective republics. The FRY’s distinction in the post-
SFRY transition is fourfold. First, only in Serbia and Montenegro did the
communist establishment succeed in holding onto power, even if by
radically changing the programmatic ideology of state. Elsewhere,
noncommunist parties or coalitions took power (though in Macedonia,
the former communists joined in a coalition to form the first postcommunist
government). Second, only in Serbia and Montenegro did the communists
themselves embrace a program of nationalism. Although the other republics
were not without their own nationalists, the local communist parties in
Slovenia, Croatia, and Macedonia preserved their antinationalist orienta-
tion and redesigned themselves as Western-style social democratic parties
(while in Bosnia-Herzegovina, the communists became irrelevant overnight).

Third, in contrast with Croatian President Tudjman and Bosnian
President Izetbegovi¢, whose electoral victories were achieved with the help
of local Catholic and Islamic clergy, respectively, Milosevic was not
beholden to ecclesiastical authorities for his power, even in part. This
contributed to MiloSeviC’s indifference to the repeated calls by Serbian
Orthodox hierarchy that he resign. Indeed, in mid-April 2000, a senior
official of Milo3eviC’s Socialist Party of Serbia (SPS) accused the Serbian



The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 27

Orthodox church of siding “with those who bombarded us, infidels, non-
Christians who [are] destroying our people,”“6 while the public relations
office of the (opposition) Serb National Council (SNV) of Kosmet issued a
statement complaining that the regime was waging a verbal campaign
against the church and the SNV itself.'!?

And finally, only MiloSevi¢’s regime relied on the inculcation and
nurturing of hatred in the first place to develop support. Without denying
Tudjman’s territorial revanchism or the intolerance which developed among
both Croats and Bosnian Muslims in the course of the war, it is a fact that
neither Tudjman nor Izetbegovi¢ depended on hatred for political survival.

If one adds to this calculus Milo§evi¢’s arguably paranoid-psychopathic

personality traits,'!®

one has the profile of a dangerous regime: illegitimate
(both objectively and in its own legal context), relying on the promulgation
of nationalist hatred for its continuance, at odds with local clergy, and led
by an individual with a problematic personality.

Stevan Dedijer, an eighty-eight-year-old Serbian dissident, suggested a
remedy for Serbia’s ongoing political illness, claiming that what Serbia
needed was a “Serbian Adenauer.”'!® Nothing could then have pleased the
West more than to see MiloSevic removed and “‘de-Nazification™ set in
motion. Indeed, the West offered cash incentives—promising to lift
sanctions and provide at least $3 billion in assistance to a post-MiloSevi¢
regime, and dangling $5 million for information leading to the arrest of
MiloSevic, Radovan Karadzi¢, and Bosnian Serb military commander

116 Extract of speech in Radio B2-92 (14 April 2000), trans. in BBC Summary of World
Broadcasts, 17 April 2000, on LNAU.

117 SRNA News agency (Bijeljina), 16 April 2000, trans. in BBC Monitoring Europe—
Political, 16 April 2000, on LNAU. See also Radio B2-92, 14 April 2000, trans. in BBC
Summary of World Broadcasts, 17 April 2000, on LNAU.

118 I have developed an argument along these lines in my Balkan Babel: The Disintegration
of Yugoslavia from the Death of Tito to the War for Kosovo, 3 ed. (Boulder, Col.:
Westview Press, 1999), pp. 299-301.

119 “Srbija mora naci svoga Adenauera” [An interview with Stevan Dedijer], Hrvatski
obzor, no. 210 (17 April 1999).



28 Sabrina P. Ramet

Ratko Mladi¢.'®® At the same time, the now-united Serbian opposition
opened discussions aimed at finding a formula under which Milo3evi¢ might
step down voluntarily.'*! But General Stevan Mirkovié, chief of staff of the
Yugoslav People’s Army in the 1980s, was more skeptical and insisted that
“a military coup is the only way out of the current crisis,” urging military
commanders to take the appropriate steps.!??

Until the first week of October 2000, Milo$evi¢ did not show any signs of
any inclination to resign. On the contrary, at his behest the police held a firm
line against the student activists of the Otpor movement, detaining and
beating some 190 Otpor members from 1 September 1999 to 1 March
2000.'> Meanwhile the regime played havoc with the electoral rolls,
peremptorily granting citizenship to large numbers of Serb refugees from
Croatia and Bosnia-Herzegovina (in a move criticized by the Serbian
opposition) as well as to some forty thousand recent immigrants from China
(a move which would also enable the “Sino-Serbs” to own property in
Serbia).!?*

Meanwhile, MiloSevi¢ adopted a series of measures which appeared to
constitute preparations for a fifth war, this time against Montenegro. In a
key move, Milosevi¢ excluded Montenegrin officers from a list of seventeen
senior officers being appointed to new posts in mid-March.'?> The regime

120 Die Presse, 5 November 1999, at www.diepresse.at; Star Tribune, 2 March 2000, at
www.startribune.com; Die Presse, 4 March 2000, at www.diepresse.at; UPI, 8 March
2000, on LNAU.

121 Radio Pancevo, 17 February 2000, trans. in BBC Monitoring Europe— Political, 17
February 2000, on LNAU; Radio B2-92 (Belgrade), 18 February 2000, trans. in BBC
Summary of World Broadcasts, 19 February 2000, on LNAU; Agence France Presse, 18
February 2000, on LNAU; Deutsche Presse-Agentur, 21 February 2000, on LNAU.

122 Quoted in UPI, 7 February 2000, on LNAU.

123 Star Tribune, 3 March 2000, at www.startribune.com.

124 Regarding refugees, see Beta news agency, 3 February 2000, in BBC Summary of World
Broadcasts, 5 February 2000, on LNAU; regarding Chinese, see Deutsche Presse-
Agentur, 10 March 2000, on LNAU.

125 TV Crna Gora (Podgorica), 13 March 2000, in BBC Monitoring Europe— Political, 13
March 2000, on LNAU.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 29

also called for “loyal forces” to volunteer for military service,'?® organized
paramilitary units within Montenegro (as mentioned), set up an “illegal”
television station within Montenegro, using military equipment to broadcast
programs prepared in Belgrade,'?’ and initiated verbal attacks on the
Montenegrin government, charging that it “had ‘massively’ armed the local
police with anti-aircraft and anti-tank weapons, had armed trusted civilians,
and had employed foreign experts to provide training in ‘terrorism and
sabotage’.”'?® Meanwhile the chairman of the opposition Democratic
Alternative, NebojSa Covié, accused Belgrade authorities of using scare
tactics to persuade the citizens of Serbia to vote for the ruling party in the
coming elections, while threatening that an opposition victory would mean
the start of a civil war in Serbia itself.!?® These steps replicated the pattern of
events that had preceded the outbreak of hostilities in Croatia and Bosnia a
decade earlier.”°

Nevertheless, this time there was a difference. In the period leading up to
those earlier conflicts, MiloSevi¢ had been content to control the leading
news media. This time around, he moved decisively to quash or suffocate a
broad range of independent media. Already in December, police raided the
premises of the independent ABC Grafika printing company, which
published the independent daily newspaper Glas javnosti, confiscating about
$400,000 worth of equipment; then, the following month, a Belgrade court
ordered the closure of ABC Grafika as part of a bankruptcy procedure, even
though the company’s general manager said that the company had reached
agreements with its creditors.!*! The Democratic Party of Serbia (DSS)

126 Frankfurter Rundschau, 16 March 2000, at www.fr-aktuell.de/english/401/t401013.htm.

127 Deutsche Presse-Agentur, 14 March 2000, on LNAU.

128 Deutsche Presse-Agentur, 16 March 2000, on LNAU.

129 Radio Montenegro (Podgorica), 15 February 2000, in BBC Summary of World
Broadcasts, 17 February 2000, on LNAU.

130 The opposition has taken the threat seriously. See “ReZim spreman za dramaticne
sukobe,” Blic, 6 March 2000, at blic.gates96.com/daily-pages/politika.htm.

131 Los Angeles Times, 19 December 1999), at www latimes.com/news/reports/yugo/news;
RFE/RL on Info-Prod Research Ltd., 1 February 2000, on LNAU.




30 Sabrina P. Ramet

condemned the receivership proceedings against ABC Grafika.'>? Although
the Independent Association of Journalists of Serbia (NUNS) demanded the
retraction of the 1998 Law on Public Information and the cessation of all
repression against independent media and journalists,"** Serbian police
confiscated the complete consignment (24,000 copies) of the Banja Luka-
based independent weekly, Reporter, two weeks in a row.** Goran Matic,
Yugoslavia’s minister of information, justified pressures on the independent
media by chastising journalists critical of the government as “terrorists.”'3*
As for the opposition, whose leading figures had spoken out in defense of
the independent media, MiloSeviC characterized it, in a speech before a mid-
February congress of the Socialist Party, as “a group of bribed weaklings
and blackmailed profiteers and thieves.”!3¢

In late February, the authorities escalated their campaign against
independent media, imposing stiff fines on Danas (for having quoted local
pharmacists who had complained about the allegedly low quality of
imported pharmaceuticals),!*” Vuk Draskovi&’s newspaper Srpska rec¢ (for
having implicated a police officer in the October traffic collision in which
Draskovi¢ had barely escaped death),'*®
Studio B (repeatedly),'* taking control of the popular daily Vecernje novosti,

and Belgrade’s television station

132 Beta news agency, 30 January 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 1
February 2000, on LNAU.

133 Beta news agency, 31 January 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 2
February 2000, on LNAU.

134 BH Press agency (Sarajevo), 1 February 2000, trans. in BBC Summary of World
Broadcasts, 3 February 2000, on LNAU.

135 Quoted in Agence France Presse, 11 February 2000, on LNAU.

136 Quoted in /ndependent Herald Tribune (Neuilly-sur-Seine, France), 23 February 2000, p.
5, on LNAU.

137 Ibid.

138 Agence France Presse, 11 March 2000, on LNAU.

139 Deutsche Presse-Agentur, 5 March 2000, on LNAU; Radio B2-92, 7 March 2000, trans.
in BBC Summary of World Broadcasts, 9 March 2000, on LNAU; Beta news agency, 7
March 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 9 March 2000, on LNAU;
Radio B2-92, 8 March 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 10 March



The Milosevié Regime and the Crisis in Serbia 31

which had become more critical of the government,'* and dispatching

police to the broadcasting facility jointly operated by Studio B and Radio
B2-92, to cut their cables, resulting in an interruption of service.'*!
Authorities also shut down a series of independent television and radio
stations in the first two weeks of March, including Radio Boom 93 (in
Pozarevac), Radio-Television PoZega, Radio Golf, Nemanja TV, Tir Radio
(in Cuprija), and Pirot Television (in southwestern Serbia), while Seselj’s
Radical Party illegally interfered with the frequency allocated to Lav TV (in

Vr§ac).142 In justification of these forced closures, Mati¢ accused the

independent media of “advancing American interests in Serbia.”!4

In April, the government served several independent media outlets with
fines. The newspaper Narodne novine (Ni§) was fined 400,000 dinars
($40,000 at the official exchange rate) on 10 April in a suit filed by the
Yugoslav Army.!** The prestigious weekly magazine Vreme was fined
350,000 dinars on 11 April, on the ground that it had mistakenly held
the minister of information, Zeljko Simi¢, personally, rather than the
government as such, responsible for the firing of a Belgrade theater

2000, on LNAU; Studio B television (Belgrade), 9 March 2000, trans. in BBC
Monitoring Europe—Political, 9 March 2000, on LNAU.

140 Star Tribune, 2 March 2000, at www.startribune.com; Beta news agency, 8 March 2000,
trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 10 March 2000, on LNAU.

141 This occurred on 6 March 2000. See UPIL, 6 March 2000, on LNAU; Radio B2-92, 7
March 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 9 March 2000, on LNAU.

142 Beta news agency, 7 March 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 9 March
2000, on LNAU; Deutsche Presse-Agentur, 8 March 2000, on LNAU; Beta news agency,
8 March 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 10 March 2000, on LNAU;
Radio B2-92, 9 March 2000, trans. in BBC Monitoring Europe—Political, 9 March
2000, on LNAU; Deutsche Presse-Agentur, 12 March 2000, on LNAU; Star Tribune, 12
March 2000, at www.startribune.com; Star Tribune, 16 March 2000, at www star-
tribune.com.

143 Quoted in Die Presse, 3 March 2000, at www.diepresse.at. See also Pregled vesti, 14
February 2000, at www.beocity.com/vesti.

144 Star Tribune, 10 April 2000, at www.startribune.com.




32 Sabrina P. Ramet

director.*> Studio B and the independent news agency Beta were likewise
fined—450,000 dinars and 310,000 dinars, respectively.4® At month’s end,
members of the UN Human Rights Commission voted 44 to 1 to condemn
the Belgrade regime for its treatment of the independent media, among other
things.'4’

The Belgrade authorities, however, saw little reason to concern
themselves with international scolding, and instead only escalated the
pressures against the remaining independent media. On 17 May, in a
decisive blow, government authorities seized control of the broadcasting
facilities shared by Studio B television and Radio B2-92, simultaneously
assuming control of Radio Index, located in the same building. Police also
confiscated Radio PanCevo’s transmitter and began broadcasting Serbian
folksongs, in place of the station’s habitual critical commentary.!48
Opposition politicians responded by declaring that these measures were
tantamount to the “beginning” of dictatorship149——suggesting that they had
been engaging in naive wishful thinking until then.

The repression of the media continued over the succeeding months, with
the detention in June 2000 of Radio Yugoslavia journalists who had gone to
Montenegro to report about local elections in Podgorica and Herceg

145 Star Tribune, 11 April 2000, at www.startribune.com; International Herald Tribune
(Neuilly-sur-Seine), 12 April 2000, p. 4, on LNAU.

146 Beta news agency, 10 April 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 12 April
2000, on LNAU; Beta news agency, 18 April 2000, trans. in BBC Summary of World
Broadcasts, 20 April 2000, on LNAU; Agence France Presse, 18 April 2000, on LNAU.

147 Russia cast the sole dissenting vote. See IPR Strategic Business Information Database, 23
April 2000, on LNAU.

148 Star Tribune, 17 May 2000, at www.startribune.com; Los Angeles Times, 17 May 2000,
at www.latimes.com; New York Times, 18 May 2000, pp. A1, A10; Star Tribune, 18 May
2000, at www.startribune.com; Die Presse, 20 May 2000, at www.diepresse.at; Radio
B2-92, 25 May 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 27 May 2000, on
LNAU.

149 New York Times, 18 May 2000, p. A10.




The Milosevié Regime and the Crisis in Serbia 33

Novi,'*° the fining of the independent daily Danas in early August,'*! and
the filing of misdemeanor charges against the director and editor in chief of
Kikindske novine because they had attended a gathering organized by

Otpor—a crime in which, in the words of the indictment, the two journalists

figured as “unregistered civil conspirators.”!>?

About the same time, Slobodan Ceki¢, the director of Radio Index, an
independent Belgrade station, died in a mysterious water-sports accident at

the Adriatic resort town of Herceg Novi. Montenegrin police considered the

circumstances suspicious and immediately launched an investigation.'>?

Meanwhile, Radio B2-92, banned by Belgrade authorities in May 2000,
made arrangements to broadcast from Kosovo (via Radio Kontakt in
Pristina) and from Hungary (via Radio Tilos), among other things.'**
Reviewing this dismal record, Veran Mati¢, the editor in chief of Radio 2B-
92, noted in June 2000 that over the preceding two years, twenty-six
employees of broadcast or print media had been killed, at least sixty

journalists had been taken into custody, and six had been given prison

terms.!>’

Taken in sum, the various measures—against the opposition, against
non-Serbs, against gays and lesbians, against the independent media—
documented Serbia’s slide toward ever more repressive rule. Among the

150 Tanjug, 12 June 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 14 June 2000, on
LNAU.

151 SRNA news agency, 9 August 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 11
August 2000, on LNAU.

152 Quoted in Radio B2-92, 7 August 2000, in BBC Summary of World Broadcasts, 9
August 2000, on LNAU.

153 Deutsche Presse Agentur, 6 August 2000, on LNAU.

154 Regarding Kosovo, see FoNet news agency, 26 July 2000, trans. in BBC Summary of
World Broadcasts, 28 July 2000, on LNAU; regarding Hungary, see Hungarian TV2
satellite service (Budapest), 29 July 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 1
August 2000, on LNAU.

155 Veran Matic, “Independent Serbian Media Should Be Supported,” International Herald
Tribune (Tel Aviv ed.), 16 June 2000, p. 6.



34 Sabrina P. Ramet

constants in political life, we may cite these two: first, that regimes built on a
foundation of hatred have an inherent tendency to become steadily more
repressive and dangerous; and second, that between legitimate governments
and illegitimate regimes there can be no lasting peace since, as Hannah
Arendt and Guglielmo Ferrero both understood, illegitimate regimes always
fear the politics of legitimate states and of liberal oppositionists alike,
preferring the company of fellow despots.!>® The conclusion was unavoid-
able: so long as MiloSevi¢ would remain in power, the cancer of nationalism
would continue to gnaw at the body politic of the region and the crisis would
continue.

NEW DANGERS

Until 1999, Serb-Montenegrin friendship and solidarity had been taken for
granted and even the thought of any war developing between these two
“fraternal” fellow-Orthodox nations was complete anathema to virtually all
citizens on both sides. But in the early months of 2000, anti-Montenegrin
jokes began to circulate in Serbia, both on the Internet and in public spaces,
suggesting that the regime might be beginning the psychological prepara-
tions for eventual war. The earlier wars in Croatia and Bosnia had likewise
been presaged by such “jokes,” behind which most observers saw the
workings of the Serbian police.

But even as these jokes began to do their dirty work, Milosevi¢, aware
that, under the constitution, his term of office would expire in 2001, without
any entitlement to run again for the presidential office of either Serbia or
Yugoslavia, concentrated on once more changing the constitution. Accord-
ingly, in late March 2000, he arranged for the government to propose a new

156 And hence, MiloSevi¢’s friendship with Saddam Hussein and his support for Austrian
neo-Nazi Jorg Haider. Regarding the views of Arendt and Ferrero, see Hannah Arendt,
The Origins of Totalitarianism, new ed. (New York: Harcourt Brace J ovanovich, 1973);
Guglielmo Ferrero, The Principles of Power, trans. from Italian by Theodore R. Jaeckel
(New York: G. P. Putnam’s Sons, 1942).



The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 35

law to the federal government. Under the provisions of this law, the
composition of the deputations sent by the Serbian and Montenegrin
legislatures to the Chamber of the Republics, the upper house of parliament,
would be changed in such a way that Djukanovi¢ would be constrained to
include also delegates from Momir Bulatovic’s Socialist People’s Party.
This, in turn, could give MiloSevi¢ the two-thirds majority he would need in
that house in order to change the constitution. In spite of opposition from
Djukanovi¢’s party, the law was passed by the Serbian parliament on 11
April.'*” The law also provided that only a political party with at least
twelve deputies in the republic’s legislature could send deputies to the
Chamber of the Republics. Dragan Veselinov, chair of the Vojvodinan
Coalition, an opposition grouping, asserted that the new law threatened to
wipe out in one blow the representation of opposition parties from
Vojvodina and the SandZak in the upper house of parliament; Veselinov
characterized the passage of this law as “an internal coup in the Serbian
Assembly.”!*

Three days after the passage of the law, some 100,000 to 200,000 people
turned out for a protest rally in downtown Belgrade.'*® Although the sheer

size of the gathering raised opposition spirits,'®® the regime responded in

157 Beta news agency, 30 March 2000, trans. in BBC Monitoring Europe—Political, 30
March 2000, on LNAU; Agence France Presse, 11 April 2000, on LNAU.

158 Radio B2-92, 11 April 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 13 April
2000, on LNAU.

159 State radio claimed that only thirty thousand people took part. Regarding “at least
100,000,” see Radio B2-92, 14 April 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts,
17 April 2000, on LNAU; regarding “nearly 200,000,” see Beta news agency, 14 April
2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 17 April 2000, on LNAU; regarding
“around 30,000,” see Radio Belgrade, 14 April 2000, trans. in BBC Summary of World
Broadcasts, 17 April 2000, on LNAU. AFP reported that “more than 70,000 people”
took part in the protest; see Agence France Presse, 14 April 2000, on LNAU. DPA
accepted the opposition figure and reported attendance at “more than 100,000 people”;
see Deutsche Presse Agentur, 14 April 2000, on LNAU. The New York Times reported
“at least 100,000 people” in attendance; sece New York Times, 15 April 2000, p. A3.

160 “Dobar dan za srpsku opoziciju,” Vreme, no. 485 (22 April 2000), pp. 6-8.



36 Sabrina P. Ramet

force; throughout April and May, police repeatedly beat protesters with
batons, inflicting wounds on them, and used tear gas to break up peaceful
assemblies. Even so, more than 50,000 people demonstrated against the
regime in several Serbian cities on 19 May, with some 15,000 turning out for
an antiregime rally in Belgrade eight days later.'®! The regime responded to
these latter protests by arresting opposition activists in Cadak, Novi Sad,
Uzice, and other cities,'s? and by accusing opposition leaders of trying to
break up what remained of the country.'®* On 23 May masked men attacked
a sit-in protest at the university, beating up several dozen students; three
days later Jevrem Janji¢, the Serbian minister of education, ordered the
immediate closure of all universities and colleges, a week ahead of schedule,
and declared that all university premises would remain off-limits to
professors and students until further notice.'® As students marched in

161 tax (Berlin), 12 May 2000, p. 10, at www.tax.de/tpl/2000/05/12/a0195 fr; Die Presse, 19
May 2000, at www.diepresse.at; Main Post newsline, 19 May 2000, at www.mainpost.de;
Holsteiner Courier, 19 May 2000, on Powerball; tirol online, 19 May 2000, at
WWW.tirol.com/online/po]itik/welt/article; Berliner Zeitung, 20 May 2000, at
www.berlinonline.de; Holsteiner Courier, 20 May 2000, on Powerball; Siddeutsche
Zeitung, 20 May 2000, at www.sueddeutsche.de; taz, 22 May 2000, at www.taz.de; Beta
news agency, 24 May 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 27 May 2000,
on LNAU; Beta news agency, 25 May 2000, trans. in BBC Summary of World
Broadcasts, 27 May 2000, on LNAU; “Srbi skloni pobuni,” in NIN (Belgrade), 25 May
2000, at www.nin.co.yu/2000-05/25/12882.html; Financial Times, 27 May 2000, p. 6, at
LNAU.

162 Berliner Zeitung, 19 May 2000, at www.berlinonline.de/aktuelles/berliner-zeitung/
politik.html; SonntagsZeitun (21 May 2000), at www.sonntagszeitung.ch/sz; Die
Presse, 23 May 2000, at www.diepresse.at.

163 Star Tribune, 19 May 2000, at www.startribune.com.

164 Regarding the beating, see Star Tribune, 24 May 2000, at www.startribune.com;
Stiddeutsche Zeitung, 25 May 2000, at www.sueddeutsche.de. Regarding the closure, see
UPI, 26 May 2000, on LNAU; Radio B2-92, 25 May 2000, trans. in BBC Summary of
World Broadcasts, 27 May 2000, on LNAU; “Profesori Beogradskog univerziteta o
odluci da se okonce nastava,” Blic-online, 27 May 2000, at blic.gates9696.com/danas/
broj/strane/drustvo.htm. For background, see also “Za 26. Maj najavljen studentski
miting,” in Pobjeda (Podgorica), 24 May 2000, at www.pobjeda.co.yu/arhiva/maj 00/
2405/rubrike/politika/politika 13.htm.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 37

protest, Serbian Patriarch Pavle lent his support to them,'®® even as the
authorities showed their contempt for world public opinion by characteriz-
ing the International Tribunal for War Crimes (in The Hague) as a criminal
organization.'®® Finally, at month’s end, with the opposition parties still
unable to formulate an effective strategy, the Otpor student movement
announced its transformation into a broader citizens’ association, to be
called the Popular Resistance Movement (Narodni Pokret Otpor, or
NPO). 167

Predictably, the restructured Chamber of Republics played the role
assigned to it by MiloSevi¢, and on 6 July, the bicameral legislature adopted
amendments to the constitution, prescribing the direct popular vote of both
the president of the Federal Republic of Yugoslavia and the deputies to the
Chamber of Republics. This move allowed citizens of Serbia to outvote
citizens of Montenegro, thereby nullifying Montenegro’s constitutionally
guaranteed equality with Serbia. Montenegro’s government repudiated the
amendments, which, it said, had been adopted by “an illegal and illegitimate
federal parliament.”!%8

With the constitution “fixed,”” MiloSevi¢ now called for elections on 24
September. Djukanovi¢ predictably declared that his republic would boycott
the elections. Meanwhile, most of the Serbian opposition united around
Vojislav KoStunica, the president of the Democratic Party of Serbia (DSS),
while Draskovic offered his own candidate for the presidency: Mayor of
Belgrade Vojislav Mihailovi¢, grandson of the Chetnik commander Draza
Mihailovic.

165 Radio B2-92, 25 May 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 27 May 2000,
on LNAU.

166 Tanjug (Belgrade), 24 May 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 26 May
2000, on LNAU.

167 Beta news agency, 25 May 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 27 May
2000, on LNAU.

168 Governmental draft submitted to the Montenegrin parliament on 7 July, as quoted in
Agence France Presse, 7 July 2000, on LNAU. See also Stuttgarter Zeitung, 11 July
2000, at www.stuttgarter-zeitung.de.




38 Sabrina P. Ramet

As the election campaign got under way, Ivan Stamboli¢, whom
Milosevic had removed from office in 1987, gave several interviews to
Montenegrin television. In these he described the Serbian leader as a
“master of consuming and reproducing chaos,” a ‘“‘Frankenstein’s
monster,” and declared that “In the end, he must be destroyed, most
people are against him and they will get him. He will never go in peace.”!®
On 25 August 2000, the sixty-four-year-old Stamboli¢, who had maintained
contact with opposition circles, was kidnapped in broad daylight in the
Banovo Brdo area of Belgrade. Although the police announced the
launching of an intensive investigation, opposition figures speculated that
Stamboli¢ had been kidnapped on Milosevié’s orders.'7°

Milosevi¢ and his family related to the world through a thick screen of
sheer fantasy. In their fantasy world, it was Western intelligence agencies
who masterminded and carried out the massacre of Muslims at Srebrenica in
1995, not the ever-innocent Serbs.'”! In their eyes, as Mirjana Markovi¢ put
it in April 2000, the task for Serbs was to extend “support to an initiative for
the association of progressive and educated people into an international
front against world evil”'”>—an international front to be led, presumably,
by Serbia’s first family. And, quite consistently, in the midst of the gathering
crisis, MiloSevi¢’s son Marko constructed a six-acre fantasy world of his
own—the Bambi theme park, which opened in July 1999.!7 Two decades
after Tito’s death, with their country in a shambles—not just economically

169 Quoted in Sunday Times (London), 27 August 2000, on LNAU.

170 “Nastavlja se istraga povodom nestanka Ivana Stambolica,” in Politika (Belgrade), 1
September 2000, at www.politika.co.yu/2000/0901/01 35.htm; Christian Science
Monitor, 29 August 2000, p. 7, on LNAU; UPI, 30 August 2000, on LNAU.

171 “Press Conference of Federal Information Minister Goran Matic: Massacre Near
Srebrenica Was Staged by French and Muslim Agents,” Politika, 12 February 2000,
trans. at www.cdsp.neu/info/students/marko/politika/politika22.htmL

172 Quoted in Tanjug, 15 April 2000, in BBC Summary of World Broadcasts, 18 April 2000,
on LNAU.

173 Radio Pancevo, 4 July 1999, trans. in BBC Monitoring Europe—Political, 5 July 1999,
on LNAU; Los Angeles Times, 4 July 1999, p. Al, on LNAU.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 39

and politically but also culturally—many Serbs started to look back with
wistful nostalgia to the days of self-management, brotherhood and unity,
and nonalignment. A cult radio station calling itself Radio Nostalgia
starting playing songs of the Tito era, and became one of Serbia’s most
popular stations.!”

Zvonimir Trajkovi¢, a former adviser to President MiloSevic, character-
ized the Serbian dictator as “a very imposing man, excellent with details and
excellent over short distances... [an] excellent individualist, but a catastro-
phically bad organizer.”'”> Jovo Babi¢, a political sociologist, offered
another interpretation of MiloSevi¢, telling the independent weekly
Nezavisni in February 2000 that MiloSevic might best be compared with
the French revolutionary leader Robespierre,'’® adding that the Serbian
political system of the 1990s was a blend of democracy and totalitarian-
ism—in essence a totalitarian democracy. For Die Presse, the FRY could
best be understood as a feudal state, making MiloSevi¢ a kind of feudal
baron.!”” And for Tom Gallagher, a professor at Bradford University, no
understanding of MiloSevi¢’s Serbia was complete unless one took into
account the way ‘‘criminals [had] patronized nationalist associations and
causes in order to find a respectable cover for their activities,” and the
methodology of corrupt privatization in which the family and cronies of
Slobodan Milo3evi¢ had been the primary beneficiaries.!’® Finally, in an
article published in the independent Serbian monthly Republika in May
2000, Radonja Dubljevi¢ highlighted an essential juridical aspect of the
MiloSevi¢ regime, noting that where most dictatorships either use the

174 New York Times, 30 April 2000, Section 4, p. 3, on LNAU.

175 Extract in Radio B2-92, 25 April 2000, trans. in BBC Summary of World Broadcasts, 27
April 2000, on LNAU.

176 “Intervju: Jovo Babic, sociolog politike,” Nezavisni (Novi Sad), 1 March 2000, at
www.nezavisni.co.yu/328/htm/328jovo.htm.

177 Die Presse, 17 May 2000, at www.diepresse.at.

178 Tom Gallagher, “Nationalism and Democracy in South-East Europe,” in Geoffrey
Pridham and Tom Gallagher (eds.), Experimenting with Democracy: Regime Change in
the Balkans (London: Routledge, 2000), p. 92.




40 Sabrina P. Ramet

constitution to suppress the rights of the society and its citizens or violate
the constitution, treating it as if it did not exist, Milosevic did both;
Dubljevi€’s analysis thus points to the core of Serbia’s political paradox,
explaining how the same regime was able to appear both legitimate and
illegitimate in the eyes of its own citizens and of much of the world.!”®

END OF AN ERA

As late as August, it appeared that Milo3evi¢ would simply have himself
declared the winner in the 24 September elections; but as election day
approached and as the substantial strength of the opposition became
manifest, foreign observers began to speculate that MiloSevi¢ would
“concede” the need for a runoff election and then set his sights on stealing
the runoff. This was, apparently, Milosevi¢’s strategy when the Federal
Electoral Commission released its official results. Under FRY election rules,
a runoff was required if no candidate garnered more than 50 percent of the
votes; and MiloSevi¢ held that fifty-six-year-old law professor Vojislav
Kostunica, candidate of the Democratic Opposition of Serbia, had won only
48.22 percent of the vote vs. 40.23 percent for MiloSevi¢ himself, with the
remainder spread among three other candidates. The opposition, by
contrast, claimed that KoStunica had won 54.6 percent of the vote, against
35.01 percent for MiloSevi¢.'® The Federal Election Commission now set
the runoff elections for 8 October, even as the United States and West
European countries announced their recognition of Kostunica’s first-round
victory.

179 Radonja Dubljevic, “Sloboda—ni proklamovana ni ostvarena,” Republika (Belgrade),
no. 236-237 (1-31 May 2000), at Www.yurope.com/zines/republika/arhiva/2000/236-237/
236_21.html.

180 Official results in Borba (Belgrade), 27 September 2000, at www.borba.co.yu/
elections.html; opposition figures as reported in Monitor (Podgorica), no. 519, 29
September 2000, at www.monitor.cg.yu/str 01.html.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 41

Rather than agreeing to a second round, however, Kostunica insisted
that he was already the president-elect, and his supporters took their
protests to the streets of Belgrade. Faced with MiloSevi¢’s intransigence, the
opposition moved to organize a nationwide strike.!3! By the end of the
month, there were signs that the army would not stand by Milogevic.'®?
Meanwhile, in a signal that could not have escaped MiloseviC’s attention, his
erstwhile hangers-on began to abandon him, seeking to mend fences with the
opposition before it was too late.'®3

Schools, factories, theaters, restaurants, coal mines, and even buses in
Belgrade, Ni§, and elsewhere shut down in support of the opposition’s claim
to victory. Altogether, more than forty cities across Serbia participated in
the general strike.'®* Some twenty thousand people took to the streets of
Belgrade on 3 October, as did some thirty thousand in NiS; in Belgrade the
crowd marched on Milo3evi¢’s official residence, chanting “The police are
with us.”'® Milosevi¢ first derided his opponents as Western “puppets,”
then ordered the arrest of strike leaders. Among those arrested was
Dragoljub Stosi¢, leader of the public transport trade union, '8¢

On 5 October, as hundreds of thousands of angry Serbs descended on
Belgrade, demonstrators stormed the federal Assembly building, taking
control of it and setting it on fire. At first police responded with stun
grenades and tear gas, and several dozen people had to be rushed to
emergency wards. But eventually, as demonstrators seized control of at least
two police stations, the police gave up their defense of a man whom only a

181 Glas javnosti (Belgrade), 27 September 2000, at www.glas-javnosti.co.yu; La Repubblica
(Rome), 27 September 2000, at www.repubblica.it.

182 Star Tribune, 27 September 2000, at www.startribune.com.

183 Washington Post, 29 September 2000, p. A22.

184 Glas javnosti, 3 October 2000, at www.glas-javnosti.co.yu.

185 Star Tribune, 3 October 2000, at www.startribune.com.

186 New York Times, 4 October 2000, p. Al.




42 Sabrina P. Ramet

minority of Serbs still viewed as their president.'®” By the end of the day, the
Tanjug news agency had declared KoStunica “the elected president of
Yugoslavia”’—an announcement promptly confirmed by the Federal
Electoral Commission, which admitted it had made a “mistake.” 88

The following day (6 October), MiloSevi¢ addressed the Yugoslav public
in a brief television broadcast, admitting his defeat and congratulating
Kostunica on his victory. KoStunica quickly secured the resignations of
Yugoslav Prime Minister Momir Bulatovi¢ and Serbian Interior Minidyrt
Vlajko Stojiljkovi¢; on the other hand, Serbian President Milan Milutinovié
and the Yugoslav defense minister, General Dragoljub Ojdani¢é—both
indicted for war crimes by the International Tribunal in The Hague—
refused to submit their resignations as requested by Kostunica.'®®

The incoming government faces severe challenges. Even bringing the
corrupt to justice may be complicated, insofar as the guilty parties began
shredding documents almost as soon as KoStunica’s victory became
official."®® 'Then there is the question as to whether Kostunica can afford
to remand MiloSevi¢ to the custody of The Hague (or, perhaps, whether he
can afford not to do so). Then there are all the other political, economic, and
ethnic troubles that were sown during MiloSeviC’s thirteen years in power.

At least some Serbs are admitting that their society has been afflicted
with a kind of sickness. But overcoming that sickness will require more than
just getting rid of MiloSevi¢ and his coterie, more than just insisting that the
results of the elections be honored, more than just restoring freedom of the
press. It will require that Serbs confront their recent past—as the French
have begun to do in connection with the Vichy Republic, as the Americans

187 Sueddeutsche Zeitung, 5 October 2000, at www.sueddeutsche.de; Star Tribune, 5
October 2000, at www.nandotimes.com.

188 The Inquirer (Philadelphia), 5 October 2000, at www.philly.com; Glas javnosti, 7 October
2000, at arhiva.glas-javnosti.co.yu.

189 Washington Post, 9 October 2000, p. A16; Washington Post, 10 October 2000, p. A17.

190 Washington Post, 10 October 2000, p. A17.




The Milosevi¢ Regime and the Crisis in Serbia 43

have done in connection with the 19th-century massacres of the
Amerindians, as the Germans did after World War II—and that, in turn,
will require that those individuals who are guilty of having committed
crimes, whether crimes of corruption and abuse of power or crimes of
genocide and conspiracy to commit genocide, be brought to justice.






